måndag 7 maj 2012

Marktäckare

Maj är en intensiv månad. Både i trädgården och på jobbet. Kalendern  är fullbokad med jobbmöten, dagisfester, renovering och barnkalas. Jag skulle verkligen behöva varva ner med lite tung grävning oftare nu. Maj hade helt enkelt behövt vara dubbelt så långt. (Vi kan halvera november istället). Igår hade jag dock en skön dag med åtskilliga timmar trädgårdsarbete då jag förberedde odlingslådor för grönsaker.

I förra inlägget klagade jag på lite brist på färg just nu (min egen förskyllan eftersom jag planterat för lite lökväxter), men visst finns det sådant som blommar. Vintergrönan sätter fart med blomning så fort det blir plusgrader, tror jag. Snygg, men kväver tyvärr inte ogräs.
En annan snygg marktäckare tycker jag myskmadran är. Har fått några plantor av kollegan Anna och den tycks sprider sig bra. (för bra anser somliga) Bilderna är från förra våren tagna i slutet av maj.

Må gott alla!
Kattis

                                Vintergröna som marktäckare under häggmispeln bakom boden.



Ibland är det snyggast när växterna själva väljer plats. Vintergrönan kan bli lite ogräs,
 men här mot muren blev det lyckat.



Denna fina kombination av myskmadra och rödbladig revsuga hittade jag hemma hos kollegan Anna förra året. Jag snodde idén och har planterat under en rödbladig smällspirea. Hoppas det blir lika fint hos mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar