söndag 4 december 2011

Pepparkakorna och det fula hjärtat

Förra året gick jag en kurs i teknik för lärare. Under ett pass skulle vi bland annat göra en pepparkaksform. Jag tänkte inte på att delen där man löder ihop formen måste överlappas lite. Följden blev naturligtvis att hjärtat blev skevt. Barnen döpte snabbt formen till ”Fula hjärtat” och vägrar använda det. Jag däremot bakar envist alla pepparkakor med ”Fula hjärtat”.


Jag gillar pepparkakor med mycket citronsmak. Det här receptet ger spröda kakor med tydlig smak av smör och citron.


Pepparkakor med citronsmak

300 g rumsvarmt smör
2,5 dl socker
2 dl ljus sirap
1tsk citronolja
10 dl vetemjöl
1 tsk mald ingefära
2 tsk malda pommeransskal
1 msk mortlade hela nejlikor
1 msk mortlade hela kardemummafrön
2 msk kanel
2 tsk bikarbonat

Vispa smör och socker vitt och pösigt med elvisp. Tillsätt sirap och citronolja och vispa till det blandat sig.
Blanda mjöl, kryddor och bikarbonat i annan bunke.
Blanda mjölblandningen med smörblandningen.
Knåda allt till en smidig deg. Lägg degen i plaspåse och låt vila i kylen en eller ett par dagar.

Grädda pepparkakorna mitt i ugnen i 200° i 5-7 minuter.




Äldste sonen, Noel, fick följa med sin kompis Oscar till bageriet där Oscars pappa arbetar. Där bakade de pepparkakor och gjorde pepparkakshus som riktiga proffs. 

Foto: fam. Axelsson








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar