fredag 4 maj 2012

Sköna maj, välkommen!

Äntligen är det maj! Efter ett par dagar med riktig sommarvärme blev det idag ganska kallt igen. Men nu har i alla fall trädgården satt fart. Nu kan jag inventera vad som klarat vintern och inte. Mycket nyplanterat har överlevt, men jag ser inte skymten av höstanemonen eller akantusen.
Jag inser också att min trägård har på tok för lite narcisser och tulpaner. Det är lite färgfattigt just nu, när krokusen blommat över och perennerna inte satt riktig fart än. Det får jag åtgärda i höst. Här är lite bilder från min trädgård den senaste veckan.

Glöm inte solkrämen!
Kattis


Krukor med sommarblommor får än så länge lyftas in varje kväll


En än så länge ganska klen forsythia blommar. Egentligen är jag inte så förtjust i gula blommor. Men så här års är jag så svältfödd på färg att jag går med på vad som helst bara det blommar.





För ett par år sedan planterade jag rödrutig kungslilja, men de två senaste åren har det tittat upp vit i stället. Tyvärr inte alls lika söt.


Frösådderna står ute på avhärding dagtid.


En tuva vitsippor har etablerat sig i rabatten. Där ska den egentligen inte vara, men jag har inte haft hjärta att ta bort den. Den växer mitt i en ormbunke så den är nog inte helt enkel att få bort. Får nog hålla lite koll på spridningen i alla fall.




Någon som minns att jag planterat ett rotskott av rönnsumak? Pinnen är helt livlös och inga knoppar syns till, men..........


.......om man tittar noga vid basen finns ett skott. (Nu hoppas jag bara att det inte är ogräs)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar