onsdag 25 april 2012

Det svarta guldet har landat

Igår kom äntligen jorden jag beställde redan innan påsk. Det är tredje året jag beställer Boråskompost. Den är gjord av matavfall, trädgårdsavfall och gödsel. Det är rena dunderkuren för min extremt magra jord som mest består av sten, med lite grus emmellan. (det är åtminstonne väldränerat brukar jag trösta mig med).
Detta blir sista året jag köper jord eftersom kommunen inte kommer tillverka mer jord. Allt ska gå till biogasanläggningen. Hållbart och kretslopp. Bra grejer. Men vad ska jag ta mig till nästa år. Det blir svårt att vara självförsörjande på de kvantiteter jord jag behöver.

 Nu ska jag snart ut och gräva nu rabatter och fylla med svart härlig jord!

Må gott!
Kattis


                                             2 kubikmeter kompostjord, det är lycka det!



Svart, härlig och extremt näringsrik

Den kalla april har gjort krokussäsongen rekordlång. I över en månad har jag kunnat njuta av blomningen. Det beror på att jag har den lite varstans i en lång rabatt med olika ljusförhållanden.



Tulpaner tittar upp. Tror detta är Little red riding hood. Har glömt att täcka över dem. Ett rent under att inte hararna har mumsat i sig dem.


En sådan favorit den är, Scillan! Det känns i hela kroppen att det är vår när den blommar. Jag har planterat dem lite tråktgt vid trappan för jag tänkte att det var trevligt med tidig blomning just där. Men det blev en trist inramning. Desto bättre sprider den ju sig lite som den vill och den är verkligen mycket snyggare här under äppleträdet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar