söndag 1 april 2012

Det gäller att sätta fötterna rätt

Ett litet bakslag på våren denna helg. Fy så kallt och blåsigt det varit. Vi har idag klippt ner lite perenner, men det var så blåsigt att det knappast var kul att vara ute. Väderprognosen lovar lika kyligt hela veckan. Jag håller tummarna för riktigt varmt väder veckan efter påsk eftersom jag och familjen har påsklov då.

Må gott!
Kattis


Krokusarna fortsätter att lysa i rabatten. Jag har planterat dem lite varstans i den långa skuggrabatten, så säsongen blir ganska lång beroende på vart i rabatten de står.



Jag har för första gången provat vintersådd. Det verkar inte lyckas jättebra. Rödmalvan grodde dock snällt. Skönt att slippa avhärdningen. Jag hoppas alla andra 9 sorter också vill titta upp.




Idag är det så kallt att penséerna hänger i krukan.




Damen som bor bredvid oss har blåsippor i backen nedanför sin trädgård. Skulle spana in dem på nära håll igår och satte foten i en håla och trillade. Foten svullnade och gjorde ont att stödja på, men verkar ha skärpt till sig till idag. Man lever farligt som trädgårdsnörd. Säkerligen roade min vurpa någon av grannarna.


Strax utanför vår tomt i en ekbacke hittade jag vitsippor idag, 1:a april i zon 4. Inte illa!!

3 kommentarer:

  1. Heldag i trägå´rn igår. Faktiskt första riktiga rundan bland rabatterna. Lungörten har börjat blomma så smått och de minsta påskliljorna. I övrigt ligger det mesta och lurar under ytan än så länge...Tror att denna vilda trädgård kommer att knäcka mig en dag......Men jag är lite orolig för nepetorna. Borde de ha börjat visa några livstecken vid det här laget? Ser stendöda ut....

    SvaraRadera
  2. 2/3 av mina nepetor ser också stendöda ut. Men de kommer förhoppningsvis snart, bara värmen kommer tillbaka. Skulle dina mot förmodan vara döda ska jag nog kunna förse dig med nya så småningom.

    SvaraRadera
  3. Härligt att iallafall kunna vara ute och hålla på i trädgården, här finns det gott om snö än:)Hoppas foten är ok nu.
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera