söndag 5 augusti 2012

Malvor

Nu har malvorna blommat en tid. Jag vet att många anser malvor vara rena skräp och ogräsväxter, men jag gillar dem. De är romantiska och fluffiga. Visst kan rosenmalvorna fröså sig lite väl bra, men de är inte speciellt svåra att rycka upp om de hamnat fel. Jag använder malvor både i min lite vildare slänt och i rabatter. De kan förståss behöva lite sällskap av stadigare perenner för att inte lägga sig ner efter ett skyfall.

Må gott alla!
Kattis

Axmalvan är ny för mig i år. Fick denna av svärfar i höstas och hade glömt av den. Blev mycket glatt överaskad när den började blomma. Mycket skir och vacker. Den är förvänansvärt stadig.


 Myskmalva, frösådd för ett par år sedan


 En vanlig rosenmalva som frösådde sig spontant i trädgården. Sedan har jag tagit självsådder och placerat där jag vill ha dem. Här i sällskap med drakmynta, vilket jag tycker blev ett bra par.

Ibland väljer malvorna sin egen plats. Här hade jag inte hjärta att dra upp rosenmalvan som självsått sig i gången bredvid stäppsalvia och lammöron.


 Nedan en Mauritansk rödmalva. Den blir hög och kräver stöd. Det är en växt som verkligen syns och många gäster frågar om den. Tyvärr är den ettårig. Testade senast att vinterså den och det fungerade utmärkt.

1 kommentar:

  1. Jag tycker också om malvor och ha lite olika,bla läkemalva som är över 2m hög i år,den får stöd.Gråmalvar trivs också bra här,så har jag både rosenmalva och axmalva.Myskmalva har försvunnit,jag var väl lite väl nitiskt att dra upp de.Nästa år ska jag sår rödmalva ingen,den är trevligt.
    Ha det gott/Renate

    SvaraRadera