söndag 22 juli 2012

Nu ryker bergklinten!

När vi flyttade in i vårt hus 2004 fanns två perenner på hela tomten. En okänd rosa pion, kring vilken jag byggt hela solrabatten. Sedan fanns det bergklint planterad kring en stenbumling vid uteplatsen. Denna bergklint har jag retat mig på nu i flera år. Visst den är vacker tidigt på våren och fram till den blommar, men sedan... Suck! Finns det någon växt som blir risigare efter blomning? Varje år har jag klippt ner eländet efter blomning, men då är det ju helt kalt kring stenbumlingen och det är inte roligt att se det heller.

Så igår samlade jag äntligen energi till att gräva bort eländet. Sedan kom ju frågan vad som skulle stå där istället. Som vanligt gräver jag först och tänker sedan. Ur planteringskön hämtade jag efter lite funderande grekvädd (knautia macedonia) och digitalis "Pams Choice". Några små tussar nepeta hoppade också ner för att fylla ut lite.

Nu håller jag tummarna för att grekvädden blommar samtidigt som digitalisen nästa år.

Må gott alla!
Kattis

Visst är bergklinten fin när den blommar, men......

...Vilken rishög den blir mitt i sommaren!

 Stenen till vänster i bild satt tidigare fast på stenbumlingen som finns i bergklinten. Den behövde muras fast lite bättre för att inte riskera att välta över nyfikna barn.

 Stenen är fastmurad på den stora stenbumlingen igen. Ser lite knasigt ut innan det vuxit upp.....

 Grekvädd, digitalis och nepeta. I rabatten syns även rönnsumaken jag planterade förra året. Ser fram emot att se det blomma nästa sommar. Även om det ger lite tanigt intryck nu när det är nyplanterat är jag glad att vara av med virrvarret av bergklint!




1 kommentar:

  1. Vad kul det ser ut med den svävande stenen!
    Du gjorde helt rätt med bergklinten. Min har åkt på komposten med. Roligare växter finns det.

    SvaraRadera