onsdag 4 januari 2012

Drömmarnas tid

Jag har haft jullov. Tid. Tid att drömma. Tid att planera. Jag ligger i badkaret och läser Impectas frökatalog tills den blir både tummad och vågig av fukt. Det suger ordentligt i odlartarmen. Vad ska jag välja? Hur ska jag klara att begränsa mig. Jag vet sedan tidigare år att jag tenderar att gapa efter för mycket och sedan inte hinna med alla små byttor som ska vattnas och passas. Men jag längtar verkligen efter att pilla ner små frön i jorden. Jag ska försöka hålla mig till det jag "behöver" i år.

Jag är inte ensam om denna odlarlängtan märker jag när jag stöter ihop med grannen. Han ska beställa frön från Lindbloms och undrar om jag vill ha något. ”Tomatfrön” blir mitt svar. Både jag och grannen har nämligen fått hela tomatskörden förstörd av potatidbladmögel. Nu har vi, oberoende av varandra, lyckats googla fram att Linbloms säljer fröer till tomatsorten Quadro som ska ha viss motståndskraft mot bladmögel. Det är värt ett försök.

Jag drömmer vidare om sommarens projekt.

Må gott!

Kattis





Tomater från året innan potatismöglet slog till.


I bilden kan man skymta trappan i slänten. Jorden där är halvt täckt med ogräs  och halvt naket. Jag behöver en marktäckare! Men vad skulle klara läget? Det är värsta tänkbara förutsättningar. Torrt, magert och djup skugga. Ska jag satsa på bergenia, som tål allt, trots att jag inte gillar den. Eller fortsätta med vintergröna, som finns under buskarna redan. Eller ska jag våga chansa på hasselört som ger så snygg struktur, men inte tål torka lika bra? Snart måste jag bestämma mig för det dröjer inte länge förrän det är dags att så.





Här är ett annat sorgebarn. Stjärnflockan är min favoritperenn. Den grönskar tidigt på våren, har ett stadigt växtsätt, blommar otroligt länge och har ett vackert bladverk. Kan man begära mer?
Tyvärr drabbades den hårt förra sommaren av rost eller minerafluga. Bladen blev alldeles bruna.
Jag måste nog överväga att ersätta den med något annat. Men med vad? Stäppsalvia, praktnäva? Förslag mottages tacksamt.




1 kommentar:

  1. Tack för tipset om Picnik, det funkade ju jättebra för en amatör som mig :-)
    Hade laddat ner tre-fyra olika program innan idag men picnik var det första som jag fattade hur det funkade... Text kunde jag få dit med förhandsgranskning (eftersom snygga stilar kostade extra...), så nu kan jag leka lite med snygga collage :-)

    Om din stjärnflocka så blir mina också fula på sensommaren, men om man kapar dom så kommer dom med nytt och fräsht :-) Så slipper man alla frösådder med.

    SvaraRadera