lördag 28 januari 2012

Rena julafton!

I veckan har det landat fröbeställningar från, Odla, Rara växter och Impecta i brevlådan.
"Titta ungar, jultomten har varit här" säger jag. "Tsss, dom har du köpt på datorn" svarar sonen. Så sant. Men det känndes som rena julafton.

Det blev visst lite fler påsar än jag hade tänkt beställa från början (förmodligen inte så ovanligt syndrom hos trädgårdsnördar). Främst har jag beställt frön till perenner, men även lite ettåringar och grönsaksfrön. Vet inte riktigt var jag ska få plats med allt. I år får jag nog försöka med vintersådd utomhus för en del sorter. Har aldrig testat. Men om det fungerar sprar jag ju både plats inomhus och den tråkiga avhärdningen.

Överhuvudtaget är jag ganska novis på frösådder. Trodde länge att perenner var jättebesvärligt att så. Men så läste jag ett inlägg på Allt om trädgårds forum. Någon skrev att hon inte kunde förstå att folk köpte färdiga plantor av vanlig kantnepeta när den är så lätt att så. Detta resulterade i all just kantnepeta var en av de sorter jag började med för tre år sedan. Och det är mycket riktigt lätt att lyckas med nepeta. Så lätt att jag har haft plantor över att ge bort till "behövande". Jag har dock inte lyckats med allt. Spetsmössan och kransveronikan är exempel från förra året som kom aldrig upp. Men tillräckligt mycket tar sig för att det ska vara värt besväret.

Det svåra nu är bara att hålla fingrarna i styr från att pilla ner fröna i jorden för tidigt. Eftersom ag saknar extrabelysning måste jag vänta på att den stora lampan där ute lyser någon timme till på dygnet.


Må gott alla!
Kattis






Solrabatten kantad med frösådd nepeta. Även riddarsporrarna (till höger, blommar inte på bilden) är från frön

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar