fredag 15 juni 2012

Lyckanden och misslyckanden

När man arbetar med sin trädgård blir det inte alltid som man tänkt sig. Stormar kan fälla träd, ohyra förstör blommning och torka kan orsaka mjöldagg, bara för att nämna några käppar i hjulen.
Ibland kan jag bli riktigt nedstämd när blomning uteblir eller en växt dör. Då gäller det att fokusera på det som faktiskt är vackert i trädgården. Här är några exempel på sådant som lyckats och misslyckats senaste veckan.

Hoppas ni lyckas med ALLT.
Kattis

Ser ni toppklockan och karpaterklockan ovan? Klart ni inte gör för dem har snigel%&%&%¤# ätit upp.

Istället får man glädjas år den blå nunneörten, som nog faktiskt har ännu vackrare färg än blåklockorna. Här i sällskap med alunrot.

Ser ni romansalladen bakom gräslöken? Klart ni inte gör för den hann jag inte passa med vatten så den grodde aldrig.

Men i de andra odlingslådorna, som jag kom ihåg att vattna och täcka med fiberduk växer det fantastiskt bra och vi har börjat skörda sallad.

Någon slags bladvecklare eller om det kan vara en rosenstekel har gett sig på min favoritros Mme Hardy. Både Mme Hardy och Rose de Recht har dessutom perforerade blad. Vet inte om det är samma ohyra eller något annat. Knopparna på Poppius vissnar innan de slår ut. Det är inget bra rosår i min trädgård.

Istället får jag titta på aklejrutan som står i samma rabatt som rosorna. Underbrt fluffig!

 Slutligen kan man ju samla det bästa i en bukett att ta in.

2 kommentarer:

  1. Ja, hos mig är det tur att man kan zooma med kameran. Våtarvsinvasion överallt, sniglar med, smörblommor som blommar i rabatterna och en massa annat inte nice. Men det finns mycket fint som blommar bland ogräset med.

    SvaraRadera
  2. Ibland får man ta till tunnelseendet....
    Underbar bukett.
    Ha det bra :)

    SvaraRadera