fredag 9 december 2011

Älskade choklad!

Jag fullkomligt älskar choklad. Har alltid gjort. Ljus, mörk eller vit spelar ingen roll bara kvalitén är bra. Lägg till nötter och nougat och min lycka är fullkomlig! Till jul kan det bli en hel del tryfflar, fudge och praliner. Jag håller mig ofta till ganska enkla recept men hittar ofta på egna varianter.

 En ask hemmagjord choklad blir en fantastiskt god julklapp. När jag tog körkort (i mogen ålder), vilket var strax före jul gav jag en ask blandade praliner till min körlärare. Han ringde ett par dagar senare. Jag trodde att jag hade missat att betala någon lektion, men det visade sig att han var lika stor gottegris som jag och ville ha recepten. Jag stammade väl fram ”man tar lite sånt och blandar lite här och…..”.

Här har jag i alla fall skrivit ner två tryffelrecept med exakta mått. De är garanterat superenkla att göra. Det svåra är bara att hålla sig från att äta upp allt innan julhelgen.

Må gott!

Kattis




Tryffel med stjärnanis

1,5 dl vispgrädde
1 msk honung
250 g mörk choklad
2 stjärnanis
Kakaopulver att rulla i

Koka upp grädde, honung och stjärnanis. Låt dra en stund.
Grovhacka chokladen
Lyft ur anisen och lägg i chokladen.
Rör till chokladen smält.

Nu behöver smeten svalna och sedan formas. Jag häller ofta smeten i en spritspåse och lägger i kylen. Efter några timmar spritsar jag ”korvar” på ett bakplåtspapper och låter svalna en stund till. Sedan är det lätt att skära i lagom stora bitar och rulla till kulor som man sedan rullar i kakao.




Tryffel med whisky

1,5 dl grädde
250 g mörk choklad
Ca 1 msk whisky
25 g smör

Grovhacka chokladen. Koka upp grädde, dra från plattan och lägg i chokladen
Rör till chokladen smält.

Nu behöver smeten svalna och sedan formas.  Antingen gör man som ovan eller så kan man forma dem som på bilden. Ta ett halvt smörpapper och vik ihop till en liten låda, häll i smeten och låt den svalna i kylen. Efter ett par timmar kan man skära i bitar och rulla i kakao.


3 kommentarer:

  1. Hej! Ska testa om det funkar!

    SvaraRadera
  2. Det funkade så nu måste jag ju skriva något om choklad. Min favorit är fortfarande höstnougat vilket väl innebär att kulturtanten i mig fortfarande lever och frodas. Ha ett gott slut, åker snart norrut, till syskonen och vintern.

    SvaraRadera
  3. I så fall är jag också kulturtant, Anna! Ha det gott.

    SvaraRadera