torsdag 17 november 2011

Fest i novembermörkret

Jag skrev redan förra gången att hösten inte är min favorittid på året. Allra sämst tycker jag om november. Ute är det mörkt och grått och inne är det lite för tidigt för julbelysningen.
I början av denna trista månad fyller både jag och min man år. I år fyllde jag dessutom jämt. Med andra ord var det ett ypperligt tillfälle att pigga upp tillvaron med fest. Omkring 30 personer, släkt, grannar,vänner och kollegor trängdes i vårt lilla hus. Det var varmt och trångt, men jag hoppas alla alla hade trevligt. Buffén var turkisk/libanesisk-inspirerad. Själv har jag aldrig varit i den delen av världen, men syrran, som varit i Turkiet fler gånger än någon annan jag känner, godkände maten.

Oftast lagar jag inte mat efter recept. För det mesta lagar jag efter känsla och ibland inspireras jag av recept där jag sedan drar ifrån och lägger till lite som jag vill. Den här gången följde jag dock två recept helt och därför länkar jag till de sidor där jag hittade dem. Här följer några rätter ur buffén. Smaklig spis!

Kattis



Överst syns paprika- och valnötsröra, det receptet hittar du HÄR. Till vänster hummus och längst fram  aubergineröra

 

Hummus

ca 250 g kokta kikärtor
2 vitlöksklyftor
3 msk tahini
ca 1/2 dl olivolja
ca 2 msk pressad citron
2 tsk spiskummin
1 tsk malen koriander
lite hackad färsk persilja
salt
peppar

Kör ärtorna i matberedare tillsammans med tahini, pressad vitlök,spiskummin, och citronsaft. Häll i olivolja lite i taget smaka av med salt och peppar. Tillsätt hackad persilja och kör ett par sekunder till. känns röran för tjock så tillsätt några msk vatten.





Aubergineröra

2 auberginer
2 msk tahini
2 vitlöksklyftor
1/2 -1 spansk pepppar (beroende på styrka)
2 msk citronsaft
1/2 dl turkisk yoghurt
1/2 dl olivolja
2 skivor vitt bröd
lite hackad persilja eller timjan
salt

Skala och skiva auberginerna. Pensla med lite olivolja och rosta i ugnen på 225 grader ca 20 minuter. Låt dem svalna.
Kör aubergine, tahini, vitlök, spansk peppar, citronsaft, olivolja och bröd i matberedare till en jämn smet. Lägg över röran i en skål och rör i yoghurt. Smaka av med salt och persilja.




Tabouleh och kryddiga köttfärsspett. Receptet på spetten hittar du HÄR



Tabouleh

Till denna sallad behövs inget exakt recept.
Blanda kokt bulgur eller couscous med urkärnad och tärnad tomat, urkärnad och tärnad gurka, hackad rödlök, lite hackad mynta och mängder med hackad bladpersilja. Smaka av med citronsaft, olivolja, salt och peppar.



Falsk börek

Falsk Börek 

 ca 15 st
1 paket smördeg
1 litet paket bladspenat, ca 250 g 
2 vitlöksklyftor
1 paket fetaost, 200 g
1 dl turkisk yoghurt (eller crème fraiche)
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 tsk mald spiskummin
1 ägg

Sätt ugnen på 225°. Tina och kavla ut smördegsplattorna till kvadrater med en sida på ca 20 cm. Dela varje platta i fyra kvadrater. Tina spenaten och pressa ur vattnet. Skala och hacka vitlöken. Fräs vitlök och spenat i olivolja. Låt svalna lite. Tillsätt smulad ost och crème fraîche. Smaka av med salt, peppar och spiskummin. Lägg en klick fyllning på varje platta, pensla kanten med lite uppvispat ägg. Vik ihop så att det blir en triangel, tryck till kanterna med gaffel. Pensla med uppvispat ägg. Grädda i mitten av ugnen ca 15 min tills de har fin färg.







1 kommentar:

  1. Vad roligt att du följer mig på bloggen! Jag hoppas du hittar någon inspiration. Jag ser att du är intresserad av trädgård, då ska du definitivt titta förbi mamma och pappas trädgårdsblogg www.trädgårdsdrömmar.com. De har varit med i flera böcker och tidningar och i sommras spelade dom in ett avsnitt av Trädgårdstoppen där. Hoppas ni har det bra där borta i Bollebygd!

    SvaraRadera